Tupperware Labuan

Sunday, August 7, 2011

Petua melegakan sakit gusi atau sakit gigi. Pokok Senduduk.

Petua ini sesuai untuk gigi yang tidak berlubang ya.. kalau sudah berlubang tu cepat-cepat la pergi jumpa dentist.

Sebelum bagitau petua, biar aku cerita sikit dulu. Suatu hari, masa tengah hari, aku sakit gigi. Sakitnya sampai ke tulang hidung, tulang pipi dan tulang dahi. Sakit sangat la tu ok. Bila rasa-rasa, gusi bengkak. Tapi gigi tidak pula berlubang. Ingatkan mau minta kebenaran dengan bos keluar awal, pergi jumpa dentist. Kakak kerani ni pula cakap, jangan dulu pergi dentist, confirm kena cabut (ntah betul kena cabut atau kena bagi ubat, tidak tau la pula sebab memang tidak jadi pergi). Kalau ikut petua dia, gigi still boleh pakai.

Petuanya ialah, ambil pucuk daun kudok-kudok(bahasa orang sini) pokok senduduk, ambil la banyak-banyak supaya bila dikunyah banyak jusnya keluar. Cuci dulu, kunyah-kunyah, akan rasa kelat. Jus yang keluar dari daun itu dikumur-kumur di bahagian gigi yang sakit.

Alhamdulillah, instant relieve masa tu juga. Tapi tidak la baik terus. Tapi, menjelang malam, sakit gigi tu sudah hilang secara total. Alhamdulillah... betul-betul la syukur masa tu.. bukan apa.. kalau sudah beranak kecil ni, kalau boleh memang tidak mau sakit hatta sakit gigi sekalipun.

Rasanya, petua ni sesuai untuk ibu-ibu hamil yang sudah sampai stage tidak boleh cabut gigi ni. Juga boleh diamalkan oleh semua orang. Budak boleh ka? Tidak payah la, bawa ja budak pigi klinik ok..

Sebenarnya, banyak lagi kebaikan daun kudok-kudok yang tumbuh liar ni. Tidak boleh tanam ya..

P/s: Susah-susah cari di hutan belakang pra-sekolah. Rupanya ada tumbuh di stor belakang rumah.

Pokok Daun Kudok-kudok / Senduduk

Bunga Pokok Kudok-kudok/ senduduk warnanya ungu

No comments:

Post a Comment