Tupperware Labuan

Sunday, May 8, 2011

susu ibu: petua melegakan bisa gigitan/sengatan serangga

al-kisah masa ku damit-damit dulu, balik kampung (Ranau, Sabah)..pada satu petang, masa tengah cuci tangan di paip luar rumah, mataku tiba-tiba ja dilanggar satu serangga ni, nda tau la apa kan, tapi memang bisa. bah apa lagi, memang la aku menangis sana. mama pula masa tu panik juga tanya kenapa, suasana masa tu pun chaos jua la kata orang putih. apa yang mampu aku bagitau masa tu mata ku sakit, itu saja.

nasib baik juga masa tu ada makcik ku yang memang ada anak kecil masa tu, dan dia pun memang breastfeed  anaknya. apa yang dia buat ialah, titiskan susu badan direct ke mata ku yang sakit tu, (dan masa ni kakak ku Nadia pun buat background music, macam masa kassim selamat operate mata tu) and wala! sakit itu hilang serta merta.. tapi tangisan ku tidak berhenti serta merta sebab masa tu aku malu, hahahaha! bah kanak-kanak lagi bah, what do you expect?

masa berlalu, semakin aku membesar aku sedar SUSU IBU sangat berkesan menghilangkan bisa gigitan atau sengatan serangga ni. baru semalam anak aku kena gigit nyamuk, aku sapu ja dengan susu ibu, kejap ja kesan merah tu hilang. bagus kan?

2 comments: