Tupperware Labuan

Sunday, June 26, 2011

Dilema anak tidak mahu menyusu guna botol..

"Baik ajar anak menyusu guna botol, mana tau susu kering."

Lepas dengar ayat tu, terus aku terkedu. Tiada jawapan.

Susu ibu adalah berdasarkan kepada hukum demand and supply. Selagi ada permintaan (selagi Hana mau menyusu badan) selagi itulah susu badanku akan dapat dihasilkan. Minta banyak, banyaklah hasilnya. Minta sikit, sikitlah hasilnya. Asalkan aku minum dan makan secukupnya, ok la tu. (Lainlah aku sengaja berlapar 24 jam non-stop, mungkin akan kering).

Dilema ku ialah, akan tibakah harinya, apabila Hana tidak mahu menyusu dengan ku, dan pada masa yang sama, tidak juga mahu menyusu guna botol, dalam usia tidak sampai 2 tahun?

Janganlah tiba hari itu, nauzubillah..

Ditakdirkan aku pendek umur.. macam mana lah anak ku ni nanti.. astagfirullah...

Adalah beberapa ibu yang otai sound aku, kenapa tidak diajar anak menyusu guna botol. Ada aku ajar, paksa. Kalau 1 jam lebih menangis, depan mata, dikasi biar? IDTS.

Nurse ada ajar aku, untuk ajar anak menyusu guna botol, 7 hari pertama, untuk sebelah pagi, susukan anak dengan susu perahan menggunakan botol. Kalau sudah 1 bulan, tidak mahu juga guna botol, macam mana?

Di sinilah aku menggunakan teknologi. Aku google. Rupanya, anak ku ni kira 1 in a thousand babies yang tidak mahu guna botol. Kalau baca thread forum orang, ada juga berbelas-belas ibu yang risau arakian anaknya tidak mahu menyusu guna botol ni.


Kesian juga sama makcik aku.. terpaksa guna sudu.. kalau guna sudu, habis juga 6-8 oz setengah hari aku pergi sekolah. Kalau guna botol, 40z pun susah-susah mau habis... dilema lagi...

Mudah-mudahan la Hana boleh terima botol juga 1 hari nanti..

3 comments:

  1. anak i dlu mau botol...skrg xmau...semenjak cuti skul n asyik melekat dgn ibu...uwaaa....takut myusahkn makcik yg jaga nnti..sbb aku mau sbg study feb nnti...lg la x tentu masa besama kan...dlu okla..lps jam 2 ble da begntg dgn ibu..wpn pun x tebuat keja lain....yg pntg anak hepi

    ReplyDelete
  2. betul tu, kita concern takut nyusahkan penjaganya kan. wah! congrats sambung study. Skrg, Hana pandai suda menyusu botol, tp kalau tmpt pengasuh saja la.. kalau di rumah tetap mau sama mamanya.. :)

    ReplyDelete
  3. td da bli puting pureen yg putih tu..M..ok jgk la..dia mo jg..tp kebykan masa dia main2 jer...:p

    ReplyDelete