Tupperware Labuan

Friday, June 10, 2011

Trip to Ranau: Nenek


Di dapur, suasana meriah ,riuh rendah. Hana aku angkat gaya kanggaroo. Nenek mo ke bilik, berhenti sekejap depan kami..
Nenek bilang.. "kodo-kodo.." maksudnya "kecil-kecil".. sebutan kodo-kodo  bukan dengan bunyi vokal O, tapi macam huruf E, tapi inda juga macam huruf E.. susah la pula mo kasi terang, huhu..

Malam pertama, Hana menangis tidak berhenti-henti... semua orang cuba kasi tenang Hana. Last-last Nenek datang..
"Ini budak sakit ni" Nenek bilang. Aku pun tidak tau mo cakap apa. Nenek angkat si Hana, sapu dengan minyak yuyee cap limau. Aku memang ada beli, tapi tinggal di rumah. Aku bawa minyak Po pula. Nenek bilang lagi "itu tidak sesuai sama budak kecil." Nenek sapu perut Hana sambil tiup-tiup perut Hana. Pun tidak mo diam juga. Lepas tu aku ambil si Hana, keluar la suara soprano ku, menyanyi-nyanyi sana. Diam juga Hana akhirnya, baru Nenek turun bawah.. (rumah 2 tingkat ba.. kami tingkat atas).

Di bilik Nenek,ada mama, makcik Ulai dan Nenek tengah lepak-lepak. Aku saja la menjengah-jengah sana. Hana pun mood ok, mo senyum-senyum masa tu. Tiba-tiba Nenek cakap sesuatu dalam bahasa Dusun (masa tu aku tidak paham) lepas tu ajuk cara aku pujuk si Hana kasi diam, keluar juga suara soprano Nenek masa tu. Ketawa la aku masa tu, hoho.. apa la.. macam exaggerate ja Nenek hehehe.. :)

Masa sarapan ubi kayu rebus, aku buat dialog ala-ala Masterchef Australia dengan Makcik Iluk. Nenek bilang," bah cepatlah kau makan, nanti anak kau menangis, padan muka." hehehee kena sebijik.

Masa sarapan sebelum balik Labuan. Aku cakap sama Nenek, "Nenek datang la Labuan..", Nenek bilang, "hm, malas saya". hehee.. ya la, sudah la panas Labuan ni. Tidak lama lepas tu, keluar cerita Nenek, ada orang pesan dengan dia, jangan sesat di Labuan. Attuukooii! Nenek? Sesat? Siapa la cakap sama Nenek begitu tu?? Lepas tu, keluar lagi cerita Nenek, adalah beberapa cerita. Tapi yang paling best, masa Nenek order sate. Tapi orang tu bukan bagi sate, dan orang tu insist cakap tu sate. Nenek marahla kan orang tu macam mo mempermain-mainkan Nenek ni. Last-last dia bilang "kau ingat kau cantik sangat? Kalau saya muda, saya tanding sama kau..!" ayat seterusnya sendiri mo paham sendiri lah, hehehe.. hurm.. patutlah kadang-kadang (atau selalu) aku macam tu juga.. it runs in the blood (tidak pernah tengok Nenek marah macam tu).

Bila cerita sama mama & Makcik Iluk dalam kereta (perjalanan ke Kota Kinabalu), ketawa durang. Kemudian Makcik Iluk cakap, orang cakap Nenek masa muda macam Maria Menado.. cantik tu.. :)

I love my Nenek, rindu dengan dia. Insya Allah akan memijak tanah Ranau lagi untuk melawat Nenek..

p/s: Nenek pernah doakan aku, "semoga kamu dikurniakan cahaya mata.." terharunya aku..

No comments:

Post a Comment