Tupperware Labuan

Friday, June 10, 2011

Trip to Ranau: Mamamss..

1st day, kenduri arwah atuk. Menu special, ayam masak rempah special & mix veggies nenek's signature dish, yummy!

2nd day special: Tapioca from nenek's very own garden. Direbus dan dimakan dengan kelapa parut dan gula. Memang tip top! Kemudian, meratah tebu merah, juga dari kebun nenek. :)

3rd day special: Jus tebu, fresh dari kebun. Pakcik Ah Leng dan anaknya Asmawi tebas tebu di kebun nenek, dan dimesin terus masa tu juga! Tiada peram-peram. Kami minum tebu yang direct diperah dari mesin (makcik Iluk tapis la dulu). Masa tu aku hilang ingatan sudah, pigi berebut sama sepupu-sepupuku yang kecil nian itu.. huhu.. owh, masa ni Hana sedang tidur, di bawah pengawasan Nurul & Nana.

malamnya pula, makan betik, pun dari kebun nenek. Lazat dan nyaman nih! Aku yang habiskan potongan terakhir betik tu, Nurul dapat makan sikit. Makcik Iluk cakap,"mau lagi ka? ada lagi tu sana, di pokok." Terus aku dan Nurul berpandangan, terketawa, huhuhuh..bukan apa, malam bah sudah tu, inda jua berkarih kali aa.. tapi kalau difikirkan, memang syiok la di Ranau, mo makan betik? Pergi la cabut di pokok dalam kebun nenek :)

4th day special, lunch dengan umbut kelapa sawit. Rasanya lebih manis dan tekstur lebih lembut berbanding umbut kelapa biasa. Umbut kelapa sawit telah diusahakan oleh Pakcik Nasir, suami Makcik Oton, dan dimasak sup bersama ayam segar dari ladang. Ayam tu Makcik Iluk beli di pasar, hidup-hidup lagi. Disembelih oleh Pakcik Nasir. Tiada la rasa lantuh macam ayam di supermarket tu. :)


Ditambah dengan menu mix veggies, lesun (sejenis daun bawang), lada putih dan bungan kantan. Ditumis bersama ikan bilis, disediakan oleh Nana, sepupuku yang sedang bercuti.(Nana belajar di IPGM Keningau).
Kiranya makan tengahari hari ni masakan vegetarian gitu. Sebenarnya, aku mo makan daun lesun tu saja, tapi di pasar Ranau sekarang tidak jual lesun tu lagi, cuma dijual dalam peket mix veggies tu..


5th day special? Tiada lagi.. hari ni kami berangkat pulang ke Labuan. But i manage to bring some of nenek's limau kasturi. Addin (anak makcik Oton) dan Kiki (anak makcik Ulai) yang tolong petik. Sekali kena marah da sama nenek, nenek fikir durang 2 mo bikin main-main tu limau. Kemudian aku explain sama nenek yang aku mau bawa ke Labuan, nenek pun cakap,"oooo baru saya paham....". :) bising juga durang-durang masa tu kenapa aku mau limau kasturi. Susah aku mau cari perkataan yang sesuai, last-last dapat juga.. sentimental value.. semua tempat pun boleh beli limau kasturi, tapi tidak sama dengan limau kasturi dari kebun nenek.. Makcik Oton pun ada kasi petai yang dijeruk, aku ambil 2 botol, satu untuk kami, satu untuk mertua ku di Menumbok.

2 comments:

  1. wahh... macam nyaman ja tu jeruk petai.. kenapa nda ambil banyak2.. hhuhuhu

    ReplyDelete
  2. sebotol tu banyak jua banarnya.. mama pun ada dapat tu.. bulih dikirim kalau siapa2 ke kl nanti..

    ReplyDelete