Tupperware Labuan

Friday, June 10, 2011

no bottle please!

Alhamdulillah, Amit Hajah (kakak kepada bapa ku) sudi jaga Hana di kala aku bekerja. Mujur la aku ni cikgu, jadi Amit pun tidaklah keberatan menjaga. Bak kata Amit, banyak aktivitinya. Aku pun faham, Amit kalau tidak ke laut tidak boleh duduk senang. :) Lagipun, masa kami adik beradik damit-damit dulu, Amit juga yang mengasuh kami, lepas tu kadang-kadang tidur rumah Amit lagi.

Yang menjadi kerisauan aku sekarang, si Hana ni.. tidak mau menyusu botol! Mama insist, musti ajar jugak jugak. Tidak boleh tidak. Bah.. aku tidak la mo menyusahkan Amit nanti.. hurm..

Maka, bermulalah misi ku mengajar Hana menyusu botol. Ada stok EBM ku dalam peti sejuk, aku cairkan. Kalau baru mo pam, mana sempat. Aku pun cuba susukan Hana. Akibatnya? Menangis tidak berhenti-henti mo 1jam lebih juga la.. sampai keluar air mata. Jarang juga si Hana ni menangis ala-ala neng yatimah ni, sabar sajalah. Kena juga keringkan hati.  Mo panggil adik-adik ku disebelah rumah, mungkin penat ka tu, tidur ka tu.. malas la mo kasi rosak mood orang pagi-pagi ni..

Di coba dan di coba dan di coba.. semuanya gagal. Picit puting susu? Sudah. Kasi lekat dengan badan ala-ala menyusu badan gitu? Sudah. Disayang-sayang, dipujuk-pujuk, diusap-usap? Sudah. Menyanyi mendodoi? Sudah..

Last-last, aku cakap dengan Hana.."ok, mari kita try, kalau susu badan pun nda mau, maka Hana belum lapar la tu. Tapi kalau mau susu badan, maknanya memang nda mau la tu botol tu." Aku try la kan, terus menyusu dengan tersedu-sedu. Hai.. sedih juga aku melihat Hana macam tu..

Hana.. jangan lah begitu.. mama ni kerja.. untuk kita juga..kena lah mahu menyusu pakai botol...

Untuk rekod, Hana memang pandai menyusu guna botol sebenarnya, bukan tidak pandai.. tapi dia tidak mahu, ok.

Cepat-cepat la Hana 6 bulan..boleh bagi makan bubur sudah..at least, tidak la lapar sangat nanti kalau Hana still refuse botol..

No comments:

Post a Comment